Sist endret 4. desember 2022
Noe skiftende værmeldinger, men tidlig på formiddagen ble det bestemt tur til Dyranibba i Vindafjord. Turen startet fra vestsiden av tunnelen på Aksland, ved Kvaløy på Saudavegen mellom Vikedal og Ropeid.
Første del av turen gikk på skogsvei og sti oppover bratte lia, samme vei jeg gikk i fjor vår, til Akslandsnuten. Også denne gangen gikk jeg litt for langt på siste skogsvei. Det er lett å gå forbi stien som går oppover til Skåleskar og videre til Akslandsstølane.
Etter at det flatet ut i Skåleskar var det bare å forlate stien og navigere vestover i terrenget. Ganske greit å gå. Noen myrpartier, og en ås som måtte passeres på nordsiden. Ellers var det et bra dalsøkk på veien, så noen ekstra høydemeter blir det. Flatt mellom Skåleskar og Dyranibba er det nemlig ikke!
Nede på myra før siste oppstigning ble det anledning til å fylle vannflaskene i bekken, og kikke på den enorme steinen som ligger der. Deretter gikk turen opp lia mot toppen. Også her noen partier med myr, men ellers ganske lett å gå.
Været var noe vekslende på dagens tur. Oppover den bratte lia i starten hadde vi sol, mens det snødde bortover høydene fra Skåleskar og vestover. Rett før toppen ble det plutselig blå himmel og sol! Fra toppen som er 563 moh, var det storslagen utsikt over Vindafjorden, Grytenuten og toppene rundt. Bak oss kneiste Akslandsnuten i nysnø.
Sola har så vidt begynt å varme. Det var heller ikke særlig vind, så det gikk an å ta en lang spisepause på toppen. Nydelig. Stort sett samme vei tilbake. Tre timer på tur, der 3 kvarter gikk til matpause på toppen.
Turfakta Distanse : 6 km Varighet : 3 timer Toppunkt : 563 Startpunkt: 165 Kommentarer eller spørsmål? Kontakt meg gjerne her.
GPX-spor som kan importeres i kart og GPS.
NB! En del av turene har høyoppløselig GPX-fil for nedlasting tilgjengelig under høydekurven. Høyoppløselige filer har en F i filnavnet, eksempelvis hustveitsataF.gpx. GPX-fila brukes fullt og helt på eget ansvar, og er ikke å regne som noen offisiell tur-rute. Det er min egen rute på aktuell tur, med eventuelle feilnavigeringer. Aktuell rute inneholder derimot ikke noen større «feil», og kan således fint brukes som en veiledende rute.