Generic selectors
Bildebeskrivelser
Viser: 1 - 7 av 44 turer

Svartenuten og Hellehaug

Svartenuten i Vindafjord sto på turprogrammet i dag. Startpunktet for turen var det samme som for Bjørndalsnuten og Grønlifjellet, i enden av Fjellgardsvatnet i Vikedal. Jeg startet på merket sti mot Sjurstølen og Bjørndalsnuten, men etter noen hundre meter tok jeg opp lia. I følge kartet skal det være sti oppover, men heller ikke i …

Etne Vindafjord

Bjørndalsnuten

I dag sto den høyeste toppen i Vindafjord på programmet. Utgangspunktet for dagens tur sammen med Tor Martin, var innerst ved Fjellgardsvatnet i Vikedal. Stien innover var merket, og svært tydelig å følge. Første etappe, inn til Sjurstølen, gikk i flott terreng. Stort sett over berg og i fin skog, med utsikt til Krossvatn. Ikke …

Overnatting på Søljåsen

Denne gangen er det ikke en ordinær turbeskrivelse som kommer, men en erfaringsdeling med å overnatte under åpen himmel. Turen til Søljåsen i Skjold, Vindafjord, har jeg gått tidligere. Du finner turbeskrivelse her. Tidligere i vinter kjøpte jeg en såkalt grevling for å ha med på lengre turer til sommeren/høsten. Å drasse på telt blir …

Grønlifjellet

Etter å ha tatt turen til Teråsen, fortsatte jeg å kjøre til andre enden av Fjellgardsvatnet. Bilen ble parkert ved merket parkeringsplass, der tur til Bjørndalsnuten, Sjørdsstøl og Tysseland starter. Etter noen hundre meter på stien måtte jeg ut i terrenget, i sørlig retning. På kartet var det tegnet inn sti, men den så jeg …

Teråsen

Fjellgardsvatnet i Vindafjord var utgangspunkt for dagens to turer. Første tur, til Teråsen, startet på veien inn mot Røyravatnet. Jeg kjørte så langt det gikk, før jeg fortsatte til fots innover traktorveien. Anbefaler alle å parkere nede ved veien, og heller gå traktorveien oppover. Det ligger i ordet traktorvei at den i grunnen passer bedre …

Storøyna

Etter at turen til Dyranibba var unnagjort var det klart for å bestige den laveste toppen i Vindafjord. Storøyna er med sine 129 moh ikke all verden, men toppsamlere kan ikke droppe en topp selv om den er lav. Storøyna ligger, som navnet tilsier, på ei øy. Ved Kvaløy i Vindafjord var det bare å …

Dyranibba

Noe skiftende værmeldinger, men tidlig på formiddagen ble det bestemt tur til Dyranibba i Vindafjord. Turen startet fra vestsiden av tunnelen på Aksland, ved Kvaløy på Saudavegen mellom Vikedal og Ropeid. Første del av turen gikk på skogsvei og sti oppover bratte lia, samme vei jeg gikk i fjor vår, til Akslandsnuten. Også denne gangen …