Sist endret 4. desember 2022
Planen i dag var en skikkelig langtur i Ølensvåg, Vindafjord kommune, med totalt nesten 1500 høydemeter. Fem topper skulle bestiges.
Bilen ble parkert ved gamleskolen i Ølensvåg. Det hadde vært mulig å kjøre et stykke oppover Duelandsvegen, men jeg hadde ikke lyst å hente bilen der oppe på retur, siden planen var å komme gående på gang- og sykkelstien fra Lundeneset/Westcon.
De første tre kilometrene går på grusvei av god kvalitet. Det er laget vei over til Dalen på Bjoa. Veien ser ut til å kunne kjøres med vanlig personbil, men det er bom rett etter siste gardstun på Dueland. Ypperlig å gå eller sykle på, hvis man ikke ønsker en tur i terrenget.
Det er godt merket med skilt og rødmalte pinner i terrenget hvor man skal gå. Første mål var Bukkanibba 558 moh. Det er en del stigning fra veien og mot toppen. Noen myrpartier og sørpete sti, men også fast fjell og lyng. Dette er en topp man plutselig er på. Ofte ser man toppen eller varden på god avstand, men her dukket den opp som troll av eske. Flott utsikt, og staselig varde!
Det ligger to småtopper litt lavere, og lenger nord for Bukkanibba. Jeg la turen innen disse siden jeg først var i området: Ørnanibbene 489 moh og Lempedalsnuten 478 moh. Fra Lempedalsnuten gikk jeg i ganske rett østlig retning for å treffe på veien igjen. Det er ikke merket sti her. Ganske uryddig terreng med mye myr og brake, men det gjør lite når det går i nedoverbakke.
Vel tilbake på veien var det bare å labbe tilbake en kilometer, for deretter å ta av på ny skogsvei i retning Ormåsen 518 moh. Det er merket med skilt og røde pinner, og stien er tydelig og fin å følge. Det er et ganske vått og sørpete parti fra der skogsveien slutter og til man kommer til bjørkeskogen. Gjennom bjørkeskogen og opp til tregrensa er det tørt og fint å gå. Over tregrensa flater det ut, før man igjen får opp pulsen i stigningen til Ormåsen. Fra toppen er det fin utsikt mot Ølen og Ølensvåg. Helt vindstille i dag, så det gikk an å spise niste uten å måtte kle på seg alt i sekken.
Neste mål var Hovda 443 moh. Det er fortsatt tydelig merket sti, så det er ikke noe problem å finne fram. Også her er det partier i vått terreng. Gode sko som tåler vann er helt nødvendig på denne turen, og heldigvis holder mine fjellsko fortsatt vannet ute. Hvis man ikke ønsker å gå videre er det mulig å gå ned på skogsvei når man er kommet ned fra Ormåsen, før oppstigning mot Hovda.
Den samme muligheten har man når man kommer ned fra Hovda. Man kan da ta stien ned til Lundeneset/Westcon, eller man kan fortsatte i stigning mot dagens siste topp: Kåtanuten 534 moh.
Kåtanuten har jeg laget turbeskrivelse på tidligere, så dagens tur opp dit var i grunnen kun for å sette opp en digital turbok på varden. Uansett er det en fin tur opp, selv om det i dag var en smule tungt, siden jeg hadde valgt en litt for lett sekk med for lite mat i. Det siste stykket før toppen gikk rimelig trått!
Vel oppe ble «turbok» montert, og utsikten fotografert. Det var bare å legge i vei nedover den tydelige stien. Nede ved stidelet tar man nå til venstre ned plantefeltet. Det er ikke merket sti her, men man skal ned. Det er i grunnen alt man trenger å vite. Rett ned, og det er rimelig bratt. Det kjennes godt i slite knær.
Vel ned på parkeringsplassen er det bare å innse at det fortsatt er et par kilometer til bilen. Labbing på sykkelsti tilbake til bilen er aldri en høydare når man er på tur, men slik er det når man velger en rundtur.
Turfakta Distanse : 20 km Varighet : 6,5 timer Toppunkt : 558 Startpunkt: 5 Kommentarer eller spørsmål? Kontakt meg gjerne her.
GPX-spor som kan importeres i kart og GPS (fil med lav oppløsning).
NB! En del av turene har høyoppløselig GPX-fil for nedlasting tilgjengelig under høydekurven. Høyoppløselige filer har en F i filnavnet, eksempelvis hustveitsataF.gpx. GPX-fila brukes fullt og helt på eget ansvar, og er ikke å regne som noen offisiell tur-rute. Det er min egen rute på aktuell tur, med eventuelle feilnavigeringer. Aktuell rute inneholder derimot ikke noen større «feil», og kan således fint brukes som en veiledende rute.