Sist endret 4. desember 2022
Det ble til dels fint vær i ettermiddag, så straks etter jobb kjørte jeg til sør for Skjoldastraumen i Tysvær. Ved avkjøring til Kreppene ble bilen parkert på første parkeringslomme. Den lå rett sør for dagens mål, Kvassåsen, så det var bare å gå over grusveien og så var turen i gang.
Kvassåsen er ingen høy topp. 152 moh, og vel 100 høydemeter, burde ikke skremme noen. Hvis man skal følge fornuften ut fra kartet, bør toppen nås fra nord eller nordvest, men da blir det en mye lenger tur. Både sørvest-, og særlig østsiden, er såpass bratte at det ikke er mulig å komme opp. Jeg hadde planlagt å komme til topps ved å følge den bratte ryggen oppover fra sør, siden det på kartet så ut til å være en mulig rute til toppen.
Bratt var det. Jeg kommer i grunnen ikke på noen andre småtopper i farten som har vært såpass utfordrende som denne. Jeg måtte bruke vegetasjonen for å holde meg fast flere steder, og et par plasser var det loddrette bergvegger jeg ikke kom opp. Heldigvis var det mulig å komme opp fra noen bratte berg og sva på vestsiden. Dette er ingen turrute for de som ikke liker å klyve, eller som sliter med høyder. Bestig i såfall toppen fra nord.
Jeg brukte 15 minutter opp, og like lang tid ned. Det gikk noe tid til å lese eget GPS-spor på vei ned, for jeg hadde lite lyst å havne på ei hylle jeg ikke kom videre ned, eller opp fra.
Det finnes helt sikkert mer fornuftige ruter til toppen enn min, hvis du er på familietur eller ikke er like motivert for klyving. Min rute vil være en kjekk tur for de som liker litt utfordringer, og/eller som bare ønsker å bruke en halvtime til å krysse av for at de har vært på toppen.
Turfakta Distanse : 1 km Varighet : 0,5 - 1 time Toppunkt : 152 Startpunkt: 45 Kommentarer eller spørsmål? Kontakt meg gjerne her.
GPX-spor som kan importeres i kart og GPS.
NB! En del av turene har høyoppløselig GPX-fil for nedlasting tilgjengelig under høydekurven. Høyoppløselige filer har en F i filnavnet, eksempelvis hustveitsataF.gpx. GPX-fila brukes fullt og helt på eget ansvar, og er ikke å regne som noen offisiell tur-rute. Det er min egen rute på aktuell tur, med eventuelle feilnavigeringer. Aktuell rute inneholder derimot ikke noen større «feil», og kan således fint brukes som en veiledende rute.