Sist endret 4. desember 2022
Omsider en søndag med gode værutsikter! Turen gikk til Kjort i Vindafjord, sammen med det etter hvert faste turfølget Oddvar og Mira.
Turen starter i Stokkadalen. Fra E134 på Knapphus kjører man mot Sauda. På Kårhus tar man av mot Åmsosen. Rett før kaien og bygningene til Hatteland tar man til venstre mot Stokkadalen, godt og vel 6 kilometer på asfaltert vei og etter hvert over på grusvei. Det er merket hvor man parkerer og turen til Kjort starter.
Turen starter gjennom et gardstun og videre opp skogsvei. Det er lettgått oppover, og ikke spesielt bratt. Veien slutter omtrent ved tregrensa, og det er godt merket sti videre. Vel oppe i Kolltveitskardet dreier stien vestover, fortsatt tydelig merket med røde pinner. Man følger ryggen oppover i svært lettgått terreng. For det meste fast underlag, og etter hvert fin utsikt nordover mot Døldarheia og sørover mot toppene nedover mot Nedstrand. Østover ser man Lysenuten og Grytenuten, og videre innover mot flere topper i Suldal.
På toppen er det selvsagt en fin varde, og også her er det speiderne i Vats som har lagt ut bok for å skrive seg inn i. Kjort inngår i Nutafant, sammen med andre topper rundt Vats. Flott tiltak! Turen opp er unnagjort på en time og ti minutter.
Samme vei ned. Vi tok en god pause nede i Kolltveitskardet, før vi gikk samme vei ned til bilen. Fra Kolltveitskardet er det mulig å gå opp på østsiden, for å besøke de toppene som ligger på platået lenger øst. Det får bli en annen gang.
Turfakta Distanse : 6 km Varighet : 2 - 3 timer Toppunkt : 606 Startpunkt: 150 Kommentarer eller spørsmål? Kontakt meg gjerne her.
GPX-spor som kan importeres i kart og GPS (fil med lav oppløsning).
NB! En del av turene har høyoppløselig GPX-fil for nedlasting tilgjengelig under høydekurven. Høyoppløselige filer har en F i filnavnet, eksempelvis hustveitsataF.gpx. GPX-fila brukes fullt og helt på eget ansvar, og er ikke å regne som noen offisiell tur-rute. Det er min egen rute på aktuell tur, med eventuelle feilnavigeringer. Aktuell rute inneholder derimot ikke noen større «feil», og kan således fint brukes som en veiledende rute.