Sist endret 4. desember 2022
Etter en lang periode med gråvær stilte julaften opp med strålende sol. I tillegg hadde temperaturen vært under null grader i løpet av natta. Juleforberedelsene var unnagjort, så da passet det fint med en ny tur i nærområdet. Med på dagens tur var Øyvind.
Bilen ble parkert på merket parkeringsplass på Stakkestad i Tysvær. Avkjøring mot Stakkestad fra E134 i Førre.
Turen startet på ganske nylaget grusvei oppover. Veien sluttet etter noen hundre meter, og det ble en ganske bløt og skitten affære videre innover stien. Det er ganske typisk for turmål av en viss popularitet med merket sti, at det blir opptråkket og sørpete. Stien la likevel ingen demper på humøret og turen i fantastisk flott vær. Rimfrost, partier med is over berg og på sørpedammene. Vi var ikke de eneste som hadde tatt en luftetur denne dagen, for vi traff flere turgåere på denne turen enn jeg har gjort på mine 20 foregående. Men slik er det på fine dager og attraktive turmål – det er nå bare hyggelig å treffe andre på tur.
Etter hvert som vi kom opp på ryggen var det lett å gå videre nordover mot toppen. Det var i grunnen veldig kjekt å ha med ivrig turfølge i dag, for ved innsteget til gjerdeklyveren rett før toppen, sank førstemann Øyvind til knes ned i et sørpehull. Uten hjelp til å bli dradd opp hadde det fort blitt er skikkelig gjørmebad for å komme løs. Pass derfor på når du nærmer deg denne gjerdeklyveren!
Returen gikk samme vei. En fin tur på i underkant av 2,5 timer tur/retur.
Turfakta Distanse : 8,5 km Varighet : 2,5 timer Toppunkt : 313 Startpunkt: 45 Kommentarer eller spørsmål? Kontakt meg gjerne her.
GPX-spor som kan importeres i kart og GPS (fil med lav oppløsning).
NB! En del av turene har høyoppløselig GPX-fil for nedlasting tilgjengelig under høydekurven. Høyoppløselige filer har en F i filnavnet, eksempelvis hustveitsataF.gpx. GPX-fila brukes fullt og helt på eget ansvar, og er ikke å regne som noen offisiell tur-rute. Det er min egen rute på aktuell tur, med eventuelle feilnavigeringer. Aktuell rute inneholder derimot ikke noen større «feil», og kan således fint brukes som en veiledende rute.