Sist endret 4. desember 2022
Ettermiddagstur i området ved Gullingen/Mosvatnet i Suldal sto på programmet. Bilen ble parkert ved dammen i nordenden av Mosvatnet. Her fortalte skiltet at turen til Skardnuten var merka, så det var bare å følge tydelig sti med rødmerking oppover.
Det var jevn stigning, med aldri direkte bratt. Gamlaskardsvatnet ble passert, og det var på nytt noe stigning videre mot de to vannene ved Mjelkesteinen. Videre ble Nutatjørna passert i høyden sør for vannet, før stien dreide i mer vestlig og sørvestlig retning oppover mot varden på toppen.
Utsikten fra toppen på 901 moh var flott. Etter å skrevet meg inn i boka og tatt en liten pause, bar det videre mot neste topp: Høgehei. På kartet så det ut til å være en del skrenter og tversgående renner og daler på veien, noe som stemte bra når jeg begynte å gå. Det tok ikke lange tiden før jeg kom til en skikkelig skrent som måtte omgås. Jeg fant etter hvert ei bratt renne ned, som man som oftest gjør ved å gå en liten omvei.
Det var flere slike bratter på veien bortover, men det ble lettere å navigere etter hvert som jeg kom nærmere målet. Jeg gikk ned øst for Rettleskar, og dreide deretter inn Longedalen fra nord. Rett nord for topp 893 dreide jeg nordvestover flatene, siden det var svært lettgått, for deretter å gå ganske strakt mot målet som kom til syne, fra nordøst. Utsikten fra toppen på 934 moh var ellers ganske lik den fra Skardnuten.
Jeg gikk samme vei tilbake, men unngikk da noen skrenter jeg hadde rotet meg borti på veien bort. Fire timers tur, der det var svært godt merket sti til Skardnuten, men ingen merking videre til Høgehei.
Turfakta Distanse : 13 km Varighet : 4 timer Toppunkt : 934 Startpunkt: 519
GPX-spor som kan importeres i kart og GPS (fil med lav oppløsning).
NB! En del av turene har høyoppløselig GPX-fil for nedlasting tilgjengelig under høydekurven. Høyoppløselige filer har en F i filnavnet, eksempelvis hustveitsataF.gpx. GPX-fila brukes fullt og helt på eget ansvar, og er ikke å regne som noen offisiell tur-rute. Det er min egen rute på aktuell tur, med eventuelle feilnavigeringer. Aktuell rute inneholder ingen større «feil» , og kan fint brukes som en veiledende rute. Fila inneholder kun en returen, siden det stort sett var samme rute. Noe bedre rutevalg på returen.