Generic selectors
Bildebeskrivelser
Viser: 1 - 7 av 41 turer

Pjåkavassheia

Etter å ha tilbakelagt tur rundt Blåsjø og en god natts søvn i telt ved Sandsavatnet, sto tur til Pjåkavassheia på programmet. Jeg parkerte bilen på Øvre Moen, der man parkerer for å starte turen til Stranddalen turisthytte. Jeg har gått oppover her flere ganger tidligere, senest for ett år siden (les om turen her). …

Bykle Hjelmeland Suldal

Blåsjø rundt

Etter å ha tenkt tanken noen år, fikk jeg endelig realisert en tur rundt Blåsjø. Blåsjø er en kunstig innsjø, Norges 10. største, som ligger i kommunene Suldal, Hjelmeland og Bykle. Det er hytter og merket DNT-rute rundt hele innsjøen. Jeg valgte å ta turen over fem dager, men det er fullt mulig å gjøre …

Rundtur i Dyraheio

Sommerens første langtur sto på programmet. Planen var å ta en rundtur i Dyraheio i Suldal, med startpunkt på Mostøl og målgang i Saurdal. Jeg hadde fått med meg Per på tur, så vi satte en bil igjen på veien mot Lauvastølsvatnet, før vi kjørte videre til Mostøl hvor vi startet turen. Dag 1: Mostøl …

Snøvassnuten

Snøvassnuten og Roaldsnuten i Suldal sto på dagens turprogram. Fra veien mellom Suldalsosen og Nesflaten tok jeg av mot Hamrabø, hvor bilen ble parkert rett før brua over til gardstunet på Byrkjenes. Jeg fulgte en god skogsvei oppover, rett til venstre etter brua. Det var bratt, men flatet ut en periode oppe ved Kilen. Veien …

Hamborgnuten

Hamborgnuten, eller Hambornuten som den visstnok også navngis som, ligger godt synlig når man kjører i østlig retning over Sandsfjordbrua. Toppen har mye snaufjell, og troner til venstre (nord) for brua. Bilen ble parkert i nordenden av Tysingvatnet. Her fant jeg en tydelig sti. Den fulgte jeg, men litt for langt. Jeg mistet nok et …

Saueheia og Bøljanuten

Etter en natt i telt ved Sandsavatnet kunne dagens tur starte ganske tidlig. Jeg hadde planlagt en tur med en del usikre elementer: snø og lengde på tur. Bilen ble parkert ved Stavastølen. Herfra fulgte jeg kjerrevei innover dalen, i retning Skutestølen. Jeg overså stidelet, og kom for lang vest i retning stølen før jeg …

Ressfjellet

Ny topp på Ropeidhalvøya i Suldal sto på programmet. Ressfjellet med sine 536 moh er ikke en særlig høy topp for å ligge i Suldal, men topp er topp. Turen startet i veikanten langs veien mellom Ropeid og Marvik/Sandsfjordbrua. Det var plass til å parkere et par biler ved avkjørselen, og en plass var ledig …