Sist endret 4. desember 2022
Kyrkjenuten er den høyeste toppen i Sauda, og den 6. høyeste i Rogaland. Med på dagens tur var Arnt Ove og Per. Jeg har også gått på ski til toppen, fra Korlevoll. Den turen kan du lese om her.
Turen startet ved Indrejordet i enden av Slettedalsvatnet. For å komme hit tar man av veien mellom Sauda og Hellandsbygd, mot Slettedalen.
Første mål på turen var Indrejordsnuten, som med sine 1284 moh har en anseelig høyde. Det er merket sti fra Indrejordet og opp til nuten, men vi mistet stien ved Ormakvelv. Her skulle vi gått strakt til høyre, men vi fulgte en tydelig sti ganske lenge i nordlig retning, før vi konkluderte med at det var feil sti. Vi ante retningen og tok bratt opp det nordligste av to skar, for å treffe på stien på oppsiden. Vi antok i alle fall at stien måtte gå der oppe. Virkelig bratt opp, men vi traff stien. På returen oppdaget vi at stien gikk i det sørligste av de to skarene, mindre bratt enn der vi gikk opp.
I det hele tatt var det mye stigning og bratt opp til Indrejordsnuten. God stigning i et par skar på vei opp. Ellers var det lett å følge den gulmerkede ruta oppover. Ellers må jeg si at jeg liker gulfarge mye bedre enn rødt, som jeg virkelig sliter å se med mitt elendige fargesyn.
Vel oppe på Indrejordsnuten valgte Arnt Ove å returnere til bilen på Indrejordet. Per og jeg tok fatt på den dryge turen innover mot Kyrkjenuten. De fleste høydemetrene var tatt på vei opp til Indrejordsnuten.
Det var flate partier innover de to platåene. Først ett platå på ca 1350 moh, før det var god stigning opp til neste platå på ca 1500 moh.
Jeg hadde lest at det skulle være en nødleg rute fra Indrejordsnuten og helt inn til Kyrkjenuten. Vi fant ikke denne ruta før et godt stykke inne på det første platået. Det var lett å følge nødlingene når vi omsider fant dem, for det var ganske uryddig terreng innover og greit å ha en rute å følge. Oppe på 1500-metersplatået var det virkelig mye snø. Stort sett hele platået var dekket av snø, så det ble en dryg tur innover. På returen målte vi den lengste fonna til å være over 1,2 km.
I og med at det var så pass mye snø innover var det selvsagt ikke mulig å følge noe nødlet rute. For så vidt ikke noe stort problem, for det var helt tydelig hvor toppen lå, siden den rager 100 høydemeter over snøplatået, på et nytt platå i nord. Det var derimot ikke opplagt hvor det var farbar vei opp til toppen. Vi hadde tidligere på dagen blitt passert av et par turgåere, så vi fulgte i deres fotefar opp ei snøfonn mot toppen. Jeg hadde også et GPS-spor med på telefonen som viste at det var der ruta gikk.
Vel oppe på topp-platået var det en fin tur over sva før vi sto ved varden. En flott varde med «skrytebok». Etter å ha tatt de obligatoriske toppbildene, gikk vi noen hundre meter tilbake for å finne le for vinden og en bekk for å fylle kokekjelen. Det var middagstid!
Etter en bedre middag (ala Real turmat) gikk vi samme spor tilbake. Etter at snøfonnene var passert, fulgte vi nødlet rute, som på vei opp. Også denne gangen mistet vi ruta på sørligste del av 1350-metersplatået. Jeg har en anelse om at denne ruta går lenger vest enn der vi valgte å gå.
Vel nede ved Indrejordsnuten var det bare å starte på nedstigningen, på merket gul rute. Nå traff vi på ruta, selv om vi også denne gangen mistet sporet nede ved Ormekvelv.
Siste parti går gjennom fjellbjørkeskogen ned mot Indrejorda. Det er bratt nok etter 17-18 kilometer på tur, og merkes godt i knærne.
Turfakta Distanse : 20 km Varighet : 8-9 timer Toppunkt : 1602 Startpunkt: 520 Kommentarer eller spørsmål? Kontakt meg gjerne her.
GPX-spor som kan importeres i kart og GPS (fil med lav oppløsning).
NB! En del av turene har høyoppløselig GPX-fil for nedlasting tilgjengelig under høydekurven. Høyoppløselige filer har en F i filnavnet, eksempelvis hustveitsataF.gpx. GPX-fila brukes fullt og helt på eget ansvar, og er ikke å regne som noen offisiell tur-rute. Det er min egen rute på aktuell tur, med eventuelle feilnavigeringer. Aktuell rute inneholder derimot ikke noen større «feil», og kan således fint brukes som en veiledende rute.