Sist endret 4. desember 2022
Årets første tur gikk til en topp i nærområdet: Krakkanuten i Vindafjord. Toppen er godt synlig for alle som kjører E134 innover mot Knapphus. Toppen ligger nord for Knapphus og kan nås fra flere sider. Den vanligste turen starter ved bedehuset et par kilometer øst for Knapphus. Jeg valgte å starte turen i den krappe svingen før du kommer til Knapphus bensinstasjon. Her ble bilen parkert, og turen kunne starte.
Jeg kan si med en gang at dette utgangspunktet for turen ikke er å anbefale. I alle fall ikke dagen etter en særdeles nedbørsrik dag her på Haugalandet. Det er bratt oppover med mye berg og partier som krever klyving. Sikkert greit nok en tørr sommerdag, men i dag var det halsbrekkende glatt. Såpass sleipt at jeg valgte å gå den normale stien tilbake, selv om det medførte en ganske lang vandring på asfalt tilbake til bilen.
Oppe i Krakkanuten passerte jeg synlige tegn etter gruvevirksomhet. Det ble tatt ut feltspat en kort periode rundt 1. verdenkrig. Det var visstnok et dagbrudd, og et er ikke mange synlige tegn bortsett fra et par små tipper, noen murer og en veistubb.
Selve topp-platået er ganske lite, med en fin varde og god utsikt over Vats. Returen gikk den merkede stien som ender ved bedehuset lenger øst på E134. Grei sti som etter hvert går over i skogsvei. Tydelig merket og mye mindre krevende enn den umerka ruta jeg gikk opp.
Nede ved E134 var det bare å legge i vei langs sykkel- og gangstien tilbake til bilen. Fin topptur som bør tas tur/retur fra bedehuset.
Turfakta Distanse : 6 km Varighet : 2 - 2,5 timer Toppunkt : 454 Startpunkt: 60 Kommentarer eller spørsmål? Kontakt meg gjerne her.
GPX-spor som kan importeres i kart og GPS (fil med lav oppløsning).
NB! En del av turene har høyoppløselig GPX-fil for nedlasting tilgjengelig under høydekurven. Høyoppløselige filer har en F i filnavnet, eksempelvis hustveitsataF.gpx. GPX-fila brukes fullt og helt på eget ansvar, og er ikke å regne som noen offisiell tur-rute. Det er min egen rute på aktuell tur, med eventuelle feilnavigeringer. Aktuell rute inneholder derimot ikke noen større «feil», og kan således fint brukes som en veiledende rute.