Generic selectors
Post Type Selectors
Søk i turbeskrivelser
Bildebeskrivelser

Jeg har tidligere gått «rett forbi» Stora Blåfjell på vei sørover T-stien mellom Førrevassdammen og Blåfjellhytta/Storsteinen. Nå var det på tide å ta turen til Hjelmelands høyeste topp. Å rusle T-stien innover er ikke veldig spennende, så det ble derfor en rundtur rundt Stora Blåfjell.

Turen startet fra Førrevassdammen ved Blåsjø. Etter ca 4 kilometer på anleggsveien kom vi til dammen i enden av Store Gilavatnet. Over dammen, og opp i skaret. Her traff vi på snøfonn og nødlinger i kanten av denne. All logikk tilsa at nødlingene viste riktig vei, så vi fulgte dem innover i et mye frodigere og grønnere landskap enn det hadde vært på nordsiden av Store Gilavatnet. Grønt gras, mosetepper og blomster. Selv om det også her var noe småkupert, var terrenget lett å ferdes i.

Vi gikk stort sett langs foten av Stora Blåfjell 1236, før vi gikk opp skaret mot vann 1121. Etter hvert som vi kom høyere og opp til vannet, ble det mer goldt og langt mer steinete underlag. Turen fortsatte opp i høyden sør for vannet. Her mistet vi etter hvert nødlingene, som muligens fortsatte ned dalen mellom topp 1221 og 1239, i sørlig retning. Veien mot toppen ble kronglete med en del bratte skrenter og renner. Til slutt kom vi opp til varden på toppen, 1254 moh. Det høyeste punktet i Hjelmeland kommune. Storslagen utsikt!

Etter en god pause på toppen fortsatte vi på merket rute ned mot T-stien som går mellom Førrevassdammen og Eidavatn/Storsteinen. Ruta var både nødlet og merket med rød maling. Lett å følge, og ikke særlig utfordrende terreng. Vel nede på T-stien var det bare å følge denne tilbake til anleggsveien sør for Førrevassdammen. Vil du lese om strekket på T-ruta fra Førrevassdammen og sørover mot Blåfjellhytta, Eidavatn og Storsteinen, kan du lese om mine andre turer i områder: Rundt Blåsjø og til Blåfjellhytta.

Vil du ha en fin rundtur til Stora Blåfjell, er denne turen absolutt å anbefale. Utrolig vakkert landskap på vestsiden av Stora Blåfjell, med flere større og mindre vann.

Turfakta
Distanse : 17,5 km
Varighet : 7 - 8 timer
Toppunkt : 1254
Startpunkt: 1060

Kommentarer eller spørsmål? Kontakt meg gjerne her.
Fint innover anleggsveien mot Store Gilavatnet
Vi nærmer oss vestre ende av Store Gilavatnet.
Vi skal over dammen.
Tilbakeblikk mot Store Gilavatnet.
Fortsatt noen snøfonner i nordhellingene.
Snø i skaret.
Nedover skaret vest for topp 1171.
Stora Blåfjellvatnet bakerst.
Inngangen til et utrolig flott område.
Nødlingene viser vei også gjennom ur.
Stora Blåfjellvatnet.
Vi skal opp skaret bak denne toppen.
Svære steiner.
Fortsatt noen flekker av snø.
Vi skal opp midt i bildet.
Fint!
Joda, vi skal oppover her.
Vann 1121.
Varden på toppen.
Varden på Stora Blåfjell, 1253 moh.
Nordvest for vann 1121 ligger det som på kartet er navngitt Stora Blåfjell, 1236 moh. Større varde der.
En fin liten pytt på toppen.
Omtrent siste snøfonn på vei ned fra Stora Blåfjell.
Nærmer oss veien.
Napen i det fjerne.
Over hengebrua i Store Gilavatnet.

GPX-spor som kan importeres i kart og GPS (fil med lav oppløsning).

NB! En del av turene har høyoppløselig GPX-fil for nedlasting tilgjengelig under høydekurven. Høyoppløselige filer har en F i filnavnet, eksempelvis hustveitsataF.gpx. GPX-fila brukes fullt og helt på eget ansvar, og er ikke å regne som noen offisiell tur-rute. Det er min egen rute på aktuell tur, med eventuelle feilnavigeringer. Aktuell rute inneholder ingen større «feil» , og kan fint brukes som en veiledende rute.