Generic selectors
Bare fullstendig treff
Søk i turtittel
Søk i innhold
Søk i turbeskrivelser
Bildebeskrivelser

Hamborgnuten, eller Hambornuten som den visstnok også navngis som, ligger godt synlig når man kjører i østlig retning over Sandsfjordbrua. Toppen har mye snaufjell, og troner til venstre (nord) for brua.

Bilen ble parkert i nordenden av Tysingvatnet. Her fant jeg en tydelig sti. Den fulgte jeg, men litt for langt. Jeg mistet nok et stidele, for jeg ante jeg var på feil retning. I stedet for å sjekke om jeg hadde passert et kryss, tok jeg ut i umerket terreng. Det ble en bratt tur oppover, med mye klyving på snaufjell. Et godt stykke oppi fjellsida kom jeg inn på en sporadisk merket løype. Hvite plastbånd førte meg til en varde på et utsiktspunkt, men så ikke ut til å gå videre mot toppen. Det ble videre navigering etter kart, i til dels bratt terreng. Plutselig kom jeg inn på en gulmerket sti, som var tydelig i terrenget, og med gulmalte steiner over snaufjell (og på trestammer).

Til tross for at jeg åpenbart var på en merket rute mot toppen, mistet jeg stien flere ganger. Etter litt leiting, og ved å lese terrenget, kom jeg inn på rett rute igjen.

Stien sluttet ved utsiktsvarden på toppen. Nydelig utsikt over Sandsfjorden, Sandsfjordbrua og videre mot Jelsa. Dette var derimot ikke det høyeste punktet, så jeg fortsatt i østlig retning i 10-15 minutter til. Kupert terreng og ikke akkurat noe platå. Vel framme på toppen var det varde og bolt i fjellet.

Hamborgnuten med sine 461 moh hadde flott utsikt. Stien er nok lett å følge når man først vet om den, og tar av i riktig kryss. Jeg oppdaget i alle fall det på returen. Ved å følge gulmerket sti fra toppen, kom jeg til slutt ned på stien jeg hadde fulgt i starten. Min tur tok i underkant av to timer, men dette kan nok fint unnagjøres på halvannen time når stien følges begge veier.

Turfakta
Distanse  : 4 km
Varighet  : 1,5 - 2 timer
Toppunkt  : 461
Startpunkt: 104


GPX-spor som kan importeres i kart og GPS.

NB! GPX-fila brukes fullt og helt på eget ansvar, og er ikke å regne som noen offisiell tur-rute. Det er min egen rute på aktuell tur, med eventuelle feilnavigeringer. Aktuell rute inneholder derimot ikke noen større «feil», og kan således fint brukes som en veiledende rute.

Kommentarer

Kanskje liker du også:

Share via
Copy link