Generic selectors
Post Type Selectors
Søk i turbeskrivelser
Bildebeskrivelser

Det var på tide med en todagers topptur med innlagt teltovernatting. Planen var noen topper i Suldal, men på veien innover mot Ropeid ble planene endret til noen topper med utgangspunkt i Svandalen i Sauda. En topp i Sauda, en i Etne, og en på grensa mellom de to kommunene.

Bilen ble parkert i enden av et hyttefelt i Svandalen. Startpunkt for T-merka sti over til Løkjelsvatnet, og godt skilta allerede på veien rett før brua ved varmestua. Jeg fulgte den godt merka stien inn til stidele ved Klypå. Her tok jeg opp langs vestsiden av elva i retning Svandalsvatnet.

T-merka sti til Klypå og videre umerka sti til Svandalsvatnet er tegnet inn på kartet, men som jeg har erfart en del ganger, stemmer det ikke med faktiske forhold. Det stemmer noenlunde med dårlig zoom, men ved innzooming på kartet blir det store feil. Ikke noe problem på denne turen, for det er ganske opplagt hvor stien og ruta går.

I utløpet av Svandalsvatnet var det enkelt å komme over på ei lita klopp. Derfra gikk jeg inn til nordøstre ende av vannet. Jeg satte fra meg sekken, og fortsatte bratt opp skråningen for å komme opp til Kvannenuten. Jeg tok korteste, og antakeligvis bratteste rute. Bratt og fullt av bregner som gjorde det rimelig strabasiøst å komme opp, selv uten sekk. Når kneika var unnagjort var det fint å gå i slak stigning over fast mark og berg mot toppen. Kvannenuten med sine 974 moh ligger på grensa mellom Sauda og Etne. Fra toppen var det fin utsikt, blant annet mot Løkjelsvatnet i nordvest. Øst for toppen utsikt mot Bakkavatnet. Jeg tok samme rute tilbake og ned til sekken.

Turen fortsatte forbi den lille gjeterhytta og ned til innløpsosen i Svandalsvatnet. Her fant jeg en fin flate å slå opp teltet. Fiskestang hadde jeg ikke med, så fisken som vaka hele kvelden hadde lite å frykte.

Dagen etter satte jeg kursen videre langs stien i nordlig retning. Rett etter skaret sør for vann 808 tok jeg opp et skar i sørvestlig retning. Ikke særlig bratt, og lett å gå oppover de blankskurte bergene i retning Krokavassnuten, som ligger i Etne kommune. I det hele tatt andre fjellformasjoner enn på østsiden av dalen. Det var flere småvann og kløfter som skulle passeres, så noen strak rute mot toppen ble det ikke.

Etter å ha unnagjort et kort besøk på toppen fortsatte turen sørover. Stort sett lettgått terreng, men det ble en bratt nedstigning mot de små vannene nordvest for Svartavassnuten. Her kom jeg også inn på T-stien jeg starta turen på dagen før, den mellom Svandalen og Løkjelsvatnet. Den fulgte jeg gjennom Bjønndalskleiva og et stykke nedover, før jeg tok av i retning høyspentlinjene og det ganske tydelige skaret sør for disse.

Turen gikk i slak stigning opp i høyden vest for Ramnafjellvatnet, og videre på ryggen øst for Reinsfossvatnet. Noen bratte partier, men ellers lett å gå. Utsikten herfra var strålende, med Bjørndalsnuten i vest, samt en rekke mindre og større vann på begge siden av ryggen. Jeg gikk rundt Djupedalen, og opp til platået sør for denne. Herfra var det flott utsikt mot Storavatnet, Hustveitsåta og Vardafjellet.

Etter et stykke med lettgått og ganske flatt terreng, måtte jeg ned i en liten dal. Bratt opp på motsatt side, før jeg gikk ganske nærme kanten mot Storavatnet i retning toppen av Hakasakkegga. Hva som er det korrekte navnet på det høyeste punktet, 1111 moh, er jeg litt usikker på. Kartverket opererer med Hakasakkegga, mens det på postkassen sto Vardafjellet.

Fra toppen var det fin utsikt mot Hustveitsåta og Sauda. Etter kort matpause fortsatte turen i sørøstlig retning, før jeg dreide bratt ned mot toppen av skitrekket, vest for Tjuvanutane. Sikkert ikke den beste ruta, men jeg kom meg ned.

Fra toppen av skitrekket fulgte jeg sti/grusvei helt ned til varmestua og videre til bilen. Denne delen av turen var definitivt den kjedeligste på turen.

En fantastisk fin rundtur som kan tas på en dag, men som også passer utmerket som telttur. Ikke noe problem å dra sekk på 12-15 kilo på denne runden. Ta gjerne med fiskestang, for det virket å være fisk i flere av vannene jeg passerte. (Husk fiskekort!)

Turfakta
Distanse  : 20 km
Varighet  : 8 timer
Toppunkt  : 1111
Startpunkt: 370

Kommentarer eller spørsmål? Kontakt meg gjerne her.
Turen starter på T-sti gjennom skogen.
Langs Vondajuvet.
Stien går over i grussti (rørgatetrasé) et kort stykke.
Mellom Klypå, langs elva opp mot Svandalsvatnet.
Svandalsvassbrotene.
Ser ut til at det er mulig å komme over elva helt i enden av vannet.
Det stemte. Greit å komme over her.
Irriterende bregner, og langt brattere enn det ser ut til på bildet.
Toppen av Kvannenuten.
Løkjelsvatnet i det fjerne.
Svandalsvatnet. Teltplass på "holmen" der nede.
Helt annet terreng på andre siden av dalen. Blankskurte berg.
Svandalsvatnet fra teltplassen.
Fin teltplass ved elva.
Nydelig kveld.
Sola står opp.
Sporadisk tydelig sti. Inntegnet på kartet, men stemmer ikke med hvor den går i terrenget.
Lett å gå langs elva.
Her tok jeg opp et skar til venstre for vannet, i retning Krokavassnuten.
Toppen et stykke der framme. Lett å gå.
Fint å gå, men flere kløfter og småvann.
Toppen av Krokavassnuten.
Hustveitsåta omtrent midt på bildet. Bjørndalsnuten til høyre.
Nede på T-stien før Bjønndalskleiva.
Svært godt merka og steinlagt T-sti.
Flere skilt langs T-stien.
Jeg skal opp i skydekket der. Satser på at det letter før jeg er framme.
Ramnafjellvatnet.
« av 2 »

GPX-spor som kan importeres i kart og GPS (fil med lav oppløsning).

NB! En del av turene har høyoppløselig GPX-fil for nedlasting tilgjengelig under høydekurven. Høyoppløselige filer har en F i filnavnet, eksempelvis hustveitsataF.gpx. GPX-fila brukes fullt og helt på eget ansvar, og er ikke å regne som noen offisiell tur-rute. Det er min egen rute på aktuell tur, med eventuelle feilnavigeringer. Aktuell rute inneholder ingen større «feil» , og kan fint brukes som en veiledende rute.