Sist endret 4. desember 2022
Suldal turlag hadde annonsert skitur til Botnanuten, og det var ingen grunn til ikke å melde seg på. Turen startet ved Surdal kraftstasjon, på grei løypetrase innover anleggsveien langs Lauvastølsvatnet. Løypa fortsatte videre helt inn til Hellestølen. Her tok turfølget på ni en god matpause. Feller av ulike varianter og lengder ble lagt under skiene, for herfra ville turen videre gå opp lia, til dels bratt. Alle hadde bra med feste opp gjennom fjellbjørkeskogen, og etter hvert passerte vi tregrensa og den verste stigningen var unnagjort for denne gang.
Innover mot Dyrskar flatet det ut, før vi tok østlig retning bratt opp mot toppen. Sola hadde jobbet mindre med snøen her i høyden, og det var mye tørr snø. Etter hvert som vi tok høydemeter, økte vinden i styrke, og underlaget ble mer hardpakket.
Et stykke under toppen måtte vi ta av skiene, for å komme opp ei smal renne. Deretter fulgte et ganske flatt parti, før vi kunne ta de siste hundremetrene mot toppen, i svært sterk motvind. Snøråket pisket imot, og det var bare å snøre igjen og dekke ansiktet til. Besøket på toppen/varden ble svært kortvarig. Ingen grunn til å risikere å blåse over ende. Vi kom oss etter hvert nedover igjen. Litt lugging med feller over vekselvis løssnø og hardpakket skare/is, men vi kom helskinnet ned i inngangen til Dyrskar, hvor vinden løyet og matpause nummer to ble gjennomført i fantastisk flott vinterlandskap.
Deretter ble det sikksakk-kjøring ned bjørkelia, før vi igjen fant løypetraseen nede på flatene ved stølene. Herfra gikk det radig tilbake til bilene, med et fint vinddrag i ryggen.
Turtelleren viste 21 km og 6,5 timer på tur, inkludert pauser.
Turfakta Distanse : 21 km Varighet : 6 - 7 timer Toppunkt : 1273 Startpunkt: 610 Kommentarer eller spørsmål? Kontakt meg gjerne her.
GPX-spor som kan importeres i kart og GPS (fil med lav oppløsning).
NB! En del av turene har høyoppløselig GPX-fil for nedlasting tilgjengelig under høydekurven. Høyoppløselige filer har en F i filnavnet, eksempelvis hustveitsataF.gpx. GPX-fila brukes fullt og helt på eget ansvar, og er ikke å regne som noen offisiell tur-rute. Det er min egen rute på aktuell tur, med eventuelle feilnavigeringer. Aktuell rute inneholder ingen større «feil» , og kan fint brukes som en veiledende rute.