Generic selectors
Post Type Selectors
Søk i turbeskrivelser
Bildebeskrivelser

Etter en regntung søndag, bedret været seg såpass seint på ettermiddagen at jeg satte meg i bilen i retning Erfjord i Suldal, for å ta en ny topptur. Etter en time i bil fra Ølen, kunne jeg parkere på Åsvegen, et kort stykke sør for Erfjord. Her var det en lomme ved veien, og skilt som fortalte at man kunne gå til Kleppsvatnet.

Stien gikk bratt oppover lia, i høyden over Åselva. All nedbøren hadde flere steder gjort stien om til bekk. Det var småsleipt over flere berg i starten, men ikke verre enn at gode sko førte meg helskinnet videre.

Det flatet etter hvert ut, og stien fortsatte i fint skogsterreng. Fortsatt var det mye blåbær å finne, noe som tidvis reduserte tempoet til turgåeren.

Ved Kleppsvatnet kom jeg inn på en ganske ny skogsvei. Den fulgte jeg er kort stykke i sørlig retning, før jeg tok ut i terrenget opp et bratt skar i sør. Fra toppen av skaret var det lett å dreie østlig og opp på den ganske flate topp-platået. Vågaheia stemte godt med terrenget.

Det var ikke lange stykket å gå østover til toppen. Toppen, 595 moh hadde ingen varde, bare en liten stein. Det virket som det var en liten varde på en noe lavere topp lenger øst, men regnet som hele tiden lurte på nordsiden, gjorde at det ble en kortvarig stopp.

I sør var det bedre vær, og Tøtlandsvik på sørsiden av Jøsenfjorden var godt synlig i sola.

Jeg hadde ikke gått lange stykket på returen før det kom ei god regnbyge. Den var heldigvis av det kortvarige slaget, og før jeg var tilbake i skogen, var det igjen oppholdsvær.

Jeg gikk samme vei tilbake til skogsveien, og så fulgte jeg den videre nedover Smørskarddalen for å få en rundtur. I fint vær anbefaler jeg heller å gå stien i Åsdalen, som jeg tok opp. Mye triveligere der enn på den kjedelige skogsveien.

Etter et par kilometer på skogsvei kom jeg til ei saueheg. På kartet var det tegnet inn sti tilbake til en stikryss jeg hadde passert på turen opp i Åsdalen. Jeg bommet litt og fant ikke stien med en gang. Tipset er å ikke følget stien på kartet, men ta inn omtrent ved sauehegna og finne stien i ura rett ved. Jeg surra litt før jeg kom innpå stien. Når den først var funnet var den lett å følge tilbake til den enda mer tydelige stien i Åsdalen. Derfra var det bare et kort stykke i bratt nedoverbakke til bilen.

Alt i alt en fin tur i flott og variert terreng. Mye av turen går på god og tydelig sti. Om man vil til toppen, er det lett å finne fram der og. Dropper man toppbesøket er det uansett en fin tur på stien inn til Kleppsvatnet.

Turfakta
Distanse : 7 km
Varighet : 2 - 3 timer
Toppunkt : 592
Startpunkt: 130

Kommentarer eller spørsmål? Kontakt meg gjerne her.
Tydelig hvor stien mot Kleppsvatnet starter.
Tydelig sti oppover lia.
Opp til høyre i stikrysset.
Mye regn siste døgnet. Sti og bekk om hverandre.
Fint skogsterreng etter den verste stigningen.
Åselva.
Oppe ved Kleppsvatnet traff jeg skogsvei.
Kort stykke på vei før opp skaret bak til høyre.
Kleppsvatnet.
Toppen av skaret.
Over tregrensa.
Der borte ligger toppen.
Kleppsnuten i nord innhyllet i skyer og regn.
Utsikt mot øst.
Bedre vær i sør. Utsikt mot Tøtlandsvik på sørsiden av Jøsenfjorden.
Utsikt mot vest.
Mot Kleppsvatnet.
Tilbake på skogsveien som jeg fulgte på returen.
Sti siste etappe tilbake til bilen.

GPX-spor som kan importeres i kart og GPS (fil med lav oppløsning).

NB! En del av turene har høyoppløselig GPX-fil for nedlasting tilgjengelig under høydekurven. Høyoppløselige filer har en F i filnavnet, eksempelvis hustveitsataF.gpx. GPX-fila brukes fullt og helt på eget ansvar, og er ikke å regne som noen offisiell tur-rute. Det er min egen rute på aktuell tur, med eventuelle feilnavigeringer. Aktuell rute inneholder ingen større «feil» , og kan fint brukes som en veiledende rute.