En nydelig dag som passet fint for en langtur i Suldal. Etter en natt i campingvogn ved Mosvatnet rett før Gullingen, tok jeg en kort kjøretur til dammen i nordre ende av Mosvatnet. Herfra fulgte jeg rødmerket og godt synlig sti helt til Skardnuten, 901 moh. Jeg har gått denne turen, og videre til Høgehei 934, tidligere. Den turen kan du lese om her.
Dagens mål var en topp som ligger lenger vest for Høgehei; Skardsheia. Ruta fra Skardnuten og videre er ikke merket, så her må man navigere selv.
Partiet fra Skardnuten og mot Longedalen har noen tversgående stup og skrenter som må omgås. For å komme ned og fortsette i retning Longedalen valgte jeg å gå ned Retteskar. Vel nede var det spor etter sti, som også er inntegnet på karet. Den fulgte jeg i nordvestlig retning, til omtrent der det står en stor varde. Herfra bar det i sørvestlig retning. Jeg fortsatte hele Longedalen og Longe dalen (kan det vare skrivefeil på kartverket?), til jeg rundet sørspissen av massivet Slettedalsskåro og høyden nord for Sjetholene. Jeg holdt godt oppe i ura for å ikke miste høyde. Deretter var det å runde inn i Slettedalen i nordvestlig retning. Etter noen myrpartier med stigning, ble det lettere å gå på fastere underlag på ryggene sør for Øytjørnan. Derfra gikk det ned i dalbunnen lenger vest, hvor det var flere fine og stillerennende bekker av litt størrelse. Herfra var det god utsikt til toppen i vest, eller fjellet som nok er mer korrekt.
Jeg fikk øye på to markante steiner på toppen av en høyde i vest, og tok peiling på disse. Kartet navngir dem som Kjeringadn, og det navnet passet godt på form og fasong på steinene, som en gang i tiden har vært ett, men som ved hjelp av frostsprengning har blitt to.
Vel oppe flatet det ut, og navnet Skardsheia stemte bra; det var virkelig hei-følelse på det flate toppartiet. Høyeste punkt 947 moh var lett å finne, med noen få steiner på toppen for å vise at dette var høyeste punkt. Lenger vest sto det derimot en staselig varde. I følge kartet ti meter lavere, men jeg tok turen bort. Drøye 500 meter hver vei ekstra.
På returen gikk jeg innom Høgehei, som jeg som nevnt har besøkt tidligere. Derfra bar det på ny i retning Longedalen og flatene sørvest for Retteskar. Her fant jeg ut at jeg kunne følge stien som er tegnet inn på kartet, den som fortsetter nord og øst for Votno, går via Kjedlane og kommer ned til Lundeskardtjørna, før den fortsetter videre nordøst for å komme inn på den merka løypa mellom Mosvatnet og Skardnuten.
Jeg kan med en gang røpe at kart og terreng på ingen måte stemte. Jeg fant stien sporadisk, men ved det sørligste punktet mistet jeg den etter hvert. Det ble noe fram og tilbake oppover skrentene. Mye bratt terreng, men ingen sti. Det er godt mulig stien er feilinntegnet på kartet. Jeg så ikke spor av den verken i stigningen opp fra sørsiden, eller på vei ned mot Lundeskartjørna i nord. Det var særdeles bratt og lite framkommelig ned mot søre ende av vatnet, og det er lite trolig at denne traseen kan ha blitt brukt mye som ferdselsåre. Ved vannet kom jeg inn på en langt mer tydelig sti, og den fulgte jeg nordover på østsiden av Lundeskartjørna, fram til stikryss.
Derfra var det bare å følge samme sti jeg hadde kommet opp tidligere på dagen. En veldig fin tur som helt klart kan anbefales. Du må kunne lese kart og navigere i stedvis ulendt terrent, og turen er ganske lang helt fra Mosvatnet og ut til Skardsheia. På dagens tur var det faktisk litt vilt å oppleve, i tillegg til sauer: 3 ryper, 2 orrhøner og elgku med kalv.
Turfakta
Distanse : 22 km
Varighet : 8 timer
Toppunkt : 947
Startpunkt: 518
Kommentarer eller spørsmål? Kontakt meg gjerne her.
GPX-spor som kan importeres i kart og GPS (fil med lav oppløsning).
NB! En del av turene har høyoppløselig GPX-fil for nedlasting tilgjengelig under høydekurven. Høyoppløselige filer har en F i filnavnet, eksempelvis hustveitsataF.gpx. GPX-fila brukes fullt og helt på eget ansvar, og er ikke å regne som noen offisiell tur-rute. Det er min egen rute på aktuell tur, med eventuelle feilnavigeringer. Aktuell rute inneholder ingen større «feil» , og kan fint brukes som en veiledende rute.