Generic selectors
Bare fullstendig treff
Søk i turtittel
Søk i innhold
Post Type Selectors
Søk i turbeskrivelser
Bildebeskrivelser

To topper sør for Stordalsvatnet i Etne kommune sto på dagens turprogram. Bilen ble parkert på Flåtevegen, og jeg kunne starte turen bratt opp lia i retning Flåteskaret. Stien startet ved grinda rett før gården på Flåte.

Stien gikk som sagt svært bratt oppover moreneryggene i lia. Underlaget var typisk morenemateriale, uten gras eller vegetasjon, takket være geitene jeg traff på.Ganske sleipt og løst underlag, særlig på returen nedoverbakke.

Oppe ved Flåteskaret flatet det omsider ut. Bratte og ville fjellsider på begge sider av skaret, før jeg kom opp til brua ved utløpet av Flåtevatnet. Her kom jeg inn på turistforeningens T-stil mellom Blomstølen/Storvassbu og Løkjelsvatnhytta. Denne fulgte jeg et stykke i lia over Flåtevatnet, før jeg tok en bratt og kronglete rute opp lia langs et bekkefar. Om det var så mye å spare på denne snarveien er jeg usikker på. Når jeg endelig kom gjennom fjellbjørkeskogen ble det mer åpent og etter hvert mindre stigning. Jeg gikk i sørvestlig retning før jeg rundet en kolle. På vestsiden av kollen gikk jeg opp et skar i nord, og så var det lett å finne veien videre til toppen. Fra den store varden på toppen av Nordfjellet, 867 moh, var det fin utsikt mot Kyrping og Håland. Jeg hadde også utsikt mot neste mål, Austmannanuten på nordsiden av Lyskilsvatnet (Løkjelsvatnet).

Det var langt lettere å gå ned mot T-stien på vestsiden, enn det hadde vært å komme opp på østsiden. Mye mindre vegetasjon, og heller ikke så bratt.

Jeg fulgte T-stien over utløpet av Djupavatnet og videre i stigningen på sørsiden av vatnet.Etter å å passert et bratt parti langs en tørrlagt bekk, tok jeg av fra stien og gikk bratt i direkte retning mot toppen. Terrenget var lettgått, til tross for noen bratte partier. Varden som var på størrelse med den på Nordfjellet kom til syne, og det var greit å gå over fjell og berggrunn siste stykket opp og bort til toppen.

fra Austmannanuten 906 moh var det fin utsikt til topper lenger vest. Lysenuten mellom Sandeid og Vikedal var godt synlig. Det samme var Hustveitsåta på sørsiden av Saudafjorden.

Jeg tok samme rute tilbake til T-stien, som jeg fulgte hele veien tilbake til brua ved utløpet av Flåtevatnet. Derfra gikk det bratt ned tilbake til bilen ved Flåte.

Absolutt en fin tur som kan passe for alle! Jeg brukte fem timer på den 15 kilometer lange turen, uten særlig lange pauser. Følg gjerne T-stien lenger i retning Djupavatnet før du tar av mot toppen på Nordfjellet, så blir det et lettere terreng å gå i.

Turfakta
Distanse : 15 km
Varighet : 5 timer
Toppunkt : 906
Startpunkt: 53

Kommentarer eller spørsmål? Kontakt meg gjerne her.
Jeg parkerte bilen her. Deretter et kort stykke langs veien før stien startet ved grind.
Tydelig sti.
Bildet lyger! Det er svært bratt videre oppover ryggen til høyre, retning skaret.
Slutt på den verste stigningen.
Fortsatt tydelig sti i Flåteskar.
Fint parti øverst i skaret.
Bro på T-stien ved utløpet av Flåtevatnet.
Etter et parti i bratt og tungt terreng, flater det ut.
Tilbakeblikk mot Flåtevatnet.
Fastere underlag nærmere toppen.
Varden på toppen kommer til syne.
Varden på toppen av Nordfjellet, 867 moh.
Utsikt mot nord. Håland og Kyrping.
Skredkollen til venstre bak og Frettshovda til høyre (den mørke).
Djupavatnet til høyre og Løkjelsvatnet bak.
Nærmer meg utløpet av Djupavatnet, på T-stien.
TIlbakeblikk mot Nordfjellet og Djupavatnet.
Djupavatnet til venstre og Mjåvatnet til høyre.
Lettere terreng mot Austmannanuten.
Varden i sikte!
Toppen på Austmannanuten, 906 moh.
Stor varde her og.
Lysenuten mellom Sandeid og Vikedal midt på bildet. Aksla i Vats lenger til høyre.
Håheimstølen.
Tilbake ved Flåtevatnet.
Flåtevatnet. Sørnuten bak.
Bratt ned mot Flåte.


GPX-spor som kan importeres i kart og GPS (fil med lav oppløsning).

NB! En del av turene har høyoppløselig GPX-fil for nedlasting tilgjengelig under høydekurven. Høyoppløselige filer har en F i filnavnet, eksempelvis hustveitsataF.gpx. GPX-fila brukes fullt og helt på eget ansvar, og er ikke å regne som noen offisiell tur-rute. Det er min egen rute på aktuell tur, med eventuelle feilnavigeringer. Aktuell rute inneholder ingen større «feil» , og kan fint brukes som en veiledende rute.

Kanskje liker du også:

Følg
Gi melding om
guest

0 Kommentarer
Eldste
Nyeste Mest stemte
Inline Feedbacks
Vis alle kommentarer
0
Gi gjerne en kommentar.x
()
x