Generic selectors
Post Type Selectors
Søk i turbeskrivelser
Bildebeskrivelser

Etter å ha besøkt Rødsnuten og Selsnuten, sto siste tur for dagen på programmet. Jeg kjørte i retning Jelsa, men tok av en sidevei mot Sandvik. Ved Sandviktjørna parkerte jeg bilen, og turen kunne starte på traktorvei ved utløpet av tjørna. Det gikk slakt oppover, og idet veien gikk nedover mot vannet igjen, tok jeg bratt opp et skar med noe ur. Fra toppen av skaret flatet det ut, og jeg gikk ikke veldig langt før det ble svært bratt stigning. Her skal man ikke gå for langt, for det virket å være loddrette bergvegger lenger øst.

Jeg kom meg opp, og etter å ha sikksakket på noen hyller, kom jeg etter hvert over det bratte partiet. Det flatet ut, og jeg kom inn på en tydelig sti som førte meg sørover topp-platået. Helt ute på kanten sto en liten varde, med fin utsikt over Erfjorden. Stien fortsatte langs kanten av platået, før den etter hvert dreide til det høyeste punktet. Rett under toppen hadde noen satt opp et lite ly, i form av et seil fra seilbrett. Jeg skrev meg inn i boka så lå i kassen under seilet, og fortsatte opp til den fine utsiktstoppen.

Jeg tok samme vei tilbake. Det er mest sannsynlig en sti man kan følge, jeg fant den som sagt bare på topp-platået.

Turfakta
Distanse  : 2 km
Varighet  : 45 minutter
Toppunkt  : 260
Startpunkt: 137

Kommentarer eller spørsmål? Kontakt meg gjerne her.
Is på Sandviktjørna.
Bilen parkert på lomme, og turen startet på skogsvei ved utløpet av tjørna.
Sandviktjørna.
Bratt opp skaret.
Flater ut etter et bratt parti.
Denne varden står ikke på toppen, men fin utsikt.
Noen har laget ly av seilbrett-seil.
Flott utsikt vest, ut Erfjorden.
Flott topp!

GPX-spor som kan importeres i kart og GPS (fil med lav oppløsning).

NB! En del av turene har høyoppløselig GPX-fil for nedlasting tilgjengelig under høydekurven. Høyoppløselige filer har en F i filnavnet, eksempelvis hustveitsataF.gpx. GPX-fila brukes fullt og helt på eget ansvar, og er ikke å regne som noen offisiell tur-rute. Det er min egen rute på aktuell tur, med eventuelle feilnavigeringer. Aktuell rute inneholder ingen større «feil» , og kan fint brukes som en veiledende rute.