Det er flere måneder siden forrige fjelltur i Suldal. På selveste 17. mai sto to topper mellom Erfjord og Økstrafjorden på programmet.
Jeg kjørte mot Erfjord, og tok av til høyre i retning Foreneset/Jelsa, rett før skolen i Erfjord. En ganske smal og svingete vei førte meg i riktig retning. Ved Landsnestjørna parkerte jeg. Her var det plass til to-tre biler. Grusveien var stengt med kjetting, men det var god kjørekvalitet på veien jeg fulgte oppover.
Veien gikk gjennom fin skog, men flere steder passerte jeg beiter med sauer. Jeg fulgte veien helt til Skrubburane. Her fant jeg en sti som tok meg opp ryggen til platået nord for toppen. Det var aldri veldig bratt eller tungt, og siste stykket sørover mot varden var svært lett å gå over berg og lyng.
Fra den staselige varden var det fin utsikt mot fjordsystemet innerst i Boknafjorden. Jeg gikk tilbake til Skrubburane hvor jeg inntok 17. mailunsj. Noen regndråper, men stadig mer sol på turen.
Jeg fortsatte nedover skogsveien til krysset hvor jeg tok av og fulgte veien i retning vest- og sørsiden av Kyrkjefjellet, dagens andre topp. Veien rundet hele fjellet og førte meg helt til topps via østsiden og til slutt fra nordsiden.
Det var villsau på beite, og hele toppen hadde fin grasmark mellom furutrærne. Ingen særlig utsikt fra den lille knatten som var høyeste punkt. Desto bedre utsikt litt lenger mot kanten i sør.
Jeg fulgte samme vei tilbake til bilen. En svær lettgått tur som for det meste gikk på skogsvei. Ønsker man en kortere tur er det selvsagt bare å droppe den ene av de to toppene.
Turfakta Distanse : 13,5 km Varighet : 3 - 4 timer Toppunkt : 477 Startpunkt: 110 Kommentarer eller spørsmål? Kontakt meg gjerne her.
GPX-spor som kan importeres i kart og GPS (fil med lav oppløsning).
NB! En del av turene har høyoppløselig GPX-fil for nedlasting tilgjengelig under høydekurven. Høyoppløselige filer har en F i filnavnet, eksempelvis hustveitsataF.gpx. GPX-fila brukes fullt og helt på eget ansvar, og er ikke å regne som noen offisiell tur-rute. Det er min egen rute på aktuell tur, med eventuelle feilnavigeringer. Aktuell rute inneholder ingen større «feil» , og kan fint brukes som en veiledende rute.