Sist endret 4. desember 2022
Etter tur til Øvstestølsnuten ville jeg ta en topp til i området: Dalvassnuten. Fra veien mellom Hellandsbygd og Breiborg tok jeg av i retning Dalvatnet. Bilen ble parkert på grusveien rett over brua på vei ned til Dalvatnet. Her startet stien som ble brukt under anlegget inne ved Homlavatnet. Stien var tydelig og lett å følge. Ett sted må man klyve i stige. Rett før siste skaret tok jeg av fra stien for å ta opp et skar i sørøstlig retning. Vel oppe flatet det ut. Fine berg å følge videre mot toppen lenger sør. Noen partier var ganske kuperte med smådaler og småvann, men det gikk radig å komme fram til toppen. Ingen varde eller synlig topp, så GPS anbefales hvis man vil finne nøyaktig høyeste punkt, som er 854 moh.
Jeg hadde lyst til en rundtur, men kartet viste at det ville bli bratt å komme ned til dammen ved Finnflotvantet. Såpass bratt at jeg var i ferd med å snu. En ting er å komme ned et lite stup, men kommer det et nytt som ikke kan passeres kan det bli vanskelig å komme opp igjen. Vurderingene av farbar vei var likevel riktige, og jeg kom meg helskinnet ned.
Nede ved dammen var det bare å følge anleggsveien ned til Dalvatnet. Det gikk ikke lange stunden etter at jeg var framme ved bilen før regnet satte inn.
Fin tur, hvor turen på sluskestien inn til Holmavatnet er verdt turen alene. Turen jeg gikk ned fra toppen i retning Finnflotvatnet er ikke å anbefale for personer med høydeskrekk og manglende klyveferdigheter.
Turfakta Distanse : 6 km Varighet : 2 timer Toppunkt : 854 Startpunkt: 615 Kommentarer eller spørsmål? Kontakt meg gjerne her.
GPX-spor som kan importeres i kart og GPS (fil med lav oppløsning).
NB! En del av turene har høyoppløselig GPX-fil for nedlasting tilgjengelig under høydekurven. Høyoppløselige filer har en F i filnavnet, eksempelvis hustveitsataF.gpx. GPX-fila brukes fullt og helt på eget ansvar, og er ikke å regne som noen offisiell tur-rute. Det er min egen rute på aktuell tur, med eventuelle feilnavigeringer. Aktuell rute inneholder ingen større «feil» , og kan fint brukes som en veiledende rute.