Generic selectors
Bare fullstendig treff
Søk i turtittel
Søk i innhold
Søk i turbeskrivelser
Bildebeskrivelser

Etter å ha besteget den høyeste fjelltoppen i Sveio (Trollevassnibba), sto det tredje høyeste for tur: Hopsfjellet.

På veien sørover E39 fant jeg en liten parkeringsplass kloss i E39, hvor det på kartet viste at det startet en sti. Merkelig at det var tillatt å parkere der, for det var rimelig uoversiktlig i 80-sonen. Det var faktisk lagt til rette for å bruke dette som utgangspunkt for turen, for det sto skilt og tavle med info om turen til Hopsfjellet.

Stien var lett å følge. Det var ganske jevn stigning, og ikke særlig bratt noe sted. Etter å ha tatt en del stigning i starten, flatet det noe ut, med våte partier. Stien var stedvis ganske sørpete, noe som tyder på mye bruk. Etter at stien dreide i sørlig retning gikk det videre oppover. Siste partiet før toppen gikk på fjell. Hopsfjellet er et naturreservat etter skogbrann her i 1992. Det var lett å se rester etter brannen, i form av døde trør og generelt lite skog. Det var derimot mye ny skog på gang, så landskapet vil nok være tilbake til slik det var før brannen om ikke så veldig mange tiår.

Stien sluttet ved den fine varden på Hopsfjellet 333 moh. For de fleste vil nok dette være målet, men det høyeste punktet ligger på nabotoppen i øst. Det var et skar mellom de to toppene, og det var ganske bratt ned på østsiden og tilsvarende bratt opp på sørvestiden. Vel oppe på Hopsfjellet 344 moh var utsikten ganske lik: Ålfjorden i sør og Bømlo i vest.

Vel nede i skaret igjen valgte jeg å ta den korte men bratte turen opp til stien jeg kom opp, i stedet for å ta sjansen på at stien som gikk nedover i skaret ville være snarere.

Min tur tok 1,5 time uten særlig lang pause på toppen. Jeg traff mange på tur, både voksne og barn, så dette er nok en populær tur. Ikke så rart, for utsikten er upåklagelig.

Turfakta
Distanse  : 4,5 km
Varighet  : 1,5 - 2 timer
Toppunkt  : 344
Startpunkt: 44


GPX-spor som kan importeres i kart og GPS.

NB! GPX-fila brukes fullt og helt på eget ansvar, og er ikke å regne som noen offisiell tur-rute. Det er min egen rute på aktuell tur, med eventuelle feilnavigeringer. Aktuell rute inneholder derimot ikke noen større «feil», og kan således fint brukes som en veiledende rute.

Kommentarer

Kanskje liker du også:

Share via
Copy link